دسر

طرز تهیه پای سیب

پای سیب یکی از دسرهای محبوب و کلاسیک است که ریشه در فرهنگ آشپزی غرب دارد و در سراسر جهان طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. امروز می‌خواهم دستور تهیه نسخه‌ای خوش عطر و طعم از پای سیب را به شما آموزش دهم که در عین سادگی، ظرافت‌های خاص خودش را دارد. پس بیایید بدون اتلاف وقت دست به کار شویم و یک پای سیب لذیذ و دلچسب تهیه کنیم.

مواد اولیه طرز تهیه

  • سیب متوسط – ۶ عدد
  • شکر دانه‌ریز – ۱ فنجان
  • آرد سفید – ۳ فنجان
  • کره بدون نمک – ۲۵۰ گرم
  • آب سرد – ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک – ½ قاشق چایخوری
  • دارچین پودر شده – ۱ قاشق چایخوری
  • جوز هندی پودر شده – ¼ قاشق چایخوری
  • لیمو تازه – ۱ عدد
  • پودر ذرت – ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ – ۱ عدد (برای رومال کردن)

دستور پخت

پخت پای سیب نیاز به دقت و صبر دارد، اما نتیجه نهایی چنان شیرین و دلنشین است که همه سختی‌ها را به فراموشی می‌سپارد.

مرحله اول: خمیر پای

برای شروع، کره را به قطعات کوچک برش دهید و درون فریزر قرار دهید تا کاملاً سفت شود. سپس آرد، نمک و کره سرد را با هم مخلوط کنید تا جایی که مواد به شکل خرده‌های نان درآیند. آب سرد را کم‌کم افزوده و خمیر را ورز دهید تا یکدست شود. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، دیسک‌هایی به شکل دایره درست کنید، در پلاستیک بپیچید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: مایه سیب

سیب‌ها را پوست بکنید و به تکه‌های کوچک خرد کنید. در یک کاسه بزرگ، سیب‌های خرد شده، شکر، آب لیمو، پودر ذرت، دارچین، جوز هندی و کمی نمک را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید مایه به مدت ۱۵ دقیقه بماند تا آب سیب‌ها کشیده شود و طعم‌ها با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم: رول کردن خمیر

یکی از دیسک‌های خمیر را بردارید و روی سطح آردپاشی شده به آرامی باز کنید تا به قطر تقریبی ۲ میلی‌متر برسد. از یک قالب پای استفاده کنید و خمیر را درون آن قرار دهید. برای جلوگیری از بلند شدن خمیر حین پخت، با چنگال سوراخ‌هایی در کف آن ایجاد کنید.

مرحله چهارم: پر کردن و بستن پای

مایه سیب را روی خمیر پهن شده در قالب بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید. دیسک دوم خمیر را باز کرده و روی مایه سیب قرار دهید. لبه‌های خمیر بالا و پایین را با هم فشار دهید و به دلخواه طرح دهید. در نهایت با استفاده از تخم مرغ زده شده، سطح خمیر را رومال کنید تا در حین پخت براق و طلایی شود.

پخت در فر

فر را از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. پای سیب را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه یا تا زمانی که رویه آن طلایی و ترد شود، بپزید. در نیمه راه پخت، در صورت نیاز پای را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا از سوختن سطح آن جلوگیری شود.

سرو پای سیب

پس از پخت، پای سیب را از فر خارج کرده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه خنک شود. این دسر را می‌توانید گرم یا با دمای اتاق سرو کنید. همچنین می‌توانید کنار آن بستنی وانیلی یا خامه تازه سرو کنید تا لذت خوردن آن دوچندان شود.

نکات طرز تهیه

برای اینکه پای سیب شما به بهترین شکل ممکن تهیه شود، به چند نکته مهم توجه کنید: – سیب‌ها را به اندازه‌ای برش دهید که در حین پخت کاملا نرم شوند اما حالت خود را از دست ندهند. – استفاده از کره سرد و آب سرد در تهیه خمیر باعث می‌شود خمیر شما ترد و لذیذ شود. – از فشار زیاد به خمیر هنگام ورز دادن خودداری کنید تا خمیرتان سفت نشود. – برای اینکه سطح پای شما شکل دلخواه را داشته باشد، از قیچی یا چاقوی تیز برای ایجاد شیارهای کوچک استفاده کنید. – تهیه پای سیب می‌تواند فرصت خوبی برای خلاقیت شما باشد؛ از میوه‌های دیگر یا ادویه‌های مورد علاقه‌تان استفاده کنید تا طعمی منحصر به فرد ایجاد کنید.

حالا با دستور پخت در دست، وقت آن است که آستین‌ها را بالا بزنید و پای سیبی خوشمزه درست کنید که همه را به تعجب وادارد. نوش جان!

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا