پیش غذا

طرز تهیه آش ماست

آش ماست یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که علاوه بر طعم دلپذیر و خوشمزه‌ای که دارد، مقوی و پر انرژی هم می‌باشد. این آش معمولا در فصول سرد سال بر سر سفره‌های ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و به دلیل داشتن ماست به عنوان یکی از ترکیبات اصلی‌اش، طعمی ترش و دلچسب دارد. در ادامه ما با هم به طرز تهیه این آش خوش طعم می‌پردازیم.

مواد اولیه طرز تهیه

  • گوشت گردن بدون استخوان: 600 گرم
  • برنج: 500 گرم
  • لپه: نصف پیمانه
  • ماست ترش: 1 کیلو
  • شوید و ترخون: 500 گرم
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • پیاز داغ: 6 قاشق سوپخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی

دستور پخت

طرز تهیه آش ماست شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد ولی با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید به راحتی این آش خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

مرحله اول: خیساندن لپه

ابتدا لپه‌ها را در کاسه‌ای ریخته و به مدت 6 ساعت در آب خیس کنید و چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: آماده‌سازی ماست

ماست را از یخچال خارج کرده، نمک را به آن اضافه کنید و دوباره در یخچال قرار دهید تا کمی به دما برسد.

مرحله سوم: پخت گوشت

پیاز را نصف کرده و همراه با گوشت، کمی نمک و فلفل در قابلمه‌ای قرار دهید. اضافه کردن 8 لیوان آب و قرار دادن قابلمه روی حرارت بالا تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید تا گوشت به مرور زمان بپزد و مغز پخت شود.

مرحله چهارم: افزودن لپه و برنج

بعد از پخت گوشت، لپه‌ها را آبکشی کرده و همراه با آب گوشت بپزید. زمانی که لپه‌ها کمی پختند، برنج را شسته و به همراه سبزی خرد شده اضافه کنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن ماست

پس از اینکه لپه و سبزی به خوبی پخته شدند، ماست را که به دما رسیده به آش اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا ماست کاملا با آش مخلوط شود.

تزئین و سرو آش ماست

آش آماده شده را در کاسه‌های سرو بکشید و با پیاز داغ و احتمالا با چند شاخه جعفری تزئین کنید.

نکات طرز تهیه

یکی از نکات مهم در تهیه آش ماست این است که پس از اضافه کردن ماست به آش، دیگر نباید آش را بجوشانید چرا که باعث می‌شود ماست ببرد و طعم آش را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین استفاده از ماست محلی یا خانگی باعث غلیظ‌تر و خوشمزه‌تر شدن آش می‌شود.

دستور پخت سایر آش های محبوب :
طرز تهیه آش ماست
طرز تهیه آش کشک
طرز تهیه آش شله قلمکار
طرز تهیه آش شلغم
طرز تهیه آش ساده
طرز تهیه آش رشته
طرز تهیه آش دوغ

جمع‌بندی

آش ماست یکی از آن دسته از غذاهایی است که می‌تواند در روزهای سرد پاییز و زمستان، گرما و نشاط خاصی به بدن ببخشد. این آش با طعم ترش و مطبوع خود می‌تواند به عنوان یک غذای اصلی یا به عنوان یک پیش غذای مقوی سرو شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا