پیش غذا

طرز تهیه آب دوغ خیار

در کوچه و بازار حرف از آب دوغ خیار و دلنشینی‌هایش است. این خوراک سنتی و خوش‌طعم که روایتی از طباخی‌های ناب ایرانی است، در گرمای تابستان نه تنها روح و روان را جلا می‌بخشد بلکه زیبایی و طراوتی به سفره‌های ایرانی می‌افزاید. همراه با من، آشپزی که دست‌هایم بوی سبزی‌های تازه و ماست دوغ می‌دهد، برای تهیه این نوش‌جان سنتی آماده شوید.

مواد اولیه طرز تهیه

  • دوغ: ۱٫۵ لیتر
  • خیار: ۳ عدد متوسط
  • کشمش: ۱۵۰ گرم
  • خامه صبحانه (اختیاری): ۵۰ گرم
  • مغز گردو: ۱۰۰ گرم
  • سبزی خوردن (تازه): ۴۰۰ گرم
  • ماست چکیده: ۳۰۰ گرم
  • نمک و نان لواش: به مقدار کافی

دستور پخت

پیش از هر چیز، یک کاسه بزرگ و جادار را به عنوان محل استراحت و ترکیب موادمان آماده کنیم.

مرحله اول

سبزی‌ها را چون مرواریدهایی در دل دریا، با دقت و عشق شسته و ریز خرد می‌کنیم. خیارها را نیز پوست گرفته، به شکل نگینی خرد می‌کنیم و به جمع خرمن سبزی‌ها اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم

ماست چکیده را همچون ریشه‌ای که زندگی می‌بخشد با خامه و دوغ تلفیق می‌کنیم تا آب و روح یکی شده، سپس به کاسه مهمانی سبزی‌ها دعوتشان می‌کنیم.

مرحله سوم

گردوها را به آرامی و با فکر، نگینی خرد کرده، به همراه کشمش، که هر دانه‌اش حکایتی دارد، به کاسه می‌افزاییم.

مرحله چهارم

زمان آن رسیده که نان لواش را به قصه آب دوغ خیارمان دعوت کنیم. نان را مانند برگ‌هایی که پاییز به آغوش زمین می‌سپارد خرد کرده، به کاسه می‌افزاییم. نان زیادی نریزید که اصالت داستانمان را به خمیر تبدیل نکنیم.

مرحله پنجم

پس از آنکه هرچه در کاسه است را مانند آبشاری که به دریا می‌ریزد، به هم می‌ریزیم، آب دوغ خیارمان را تا حد مطلوب سرد کرده و در یخچال استراحتش می‌دهیم.

مرحله ششم

آب دوغ خیار را باید به محض بیرون آمدن از یخچال، با هیجان و عشق، سرو کنیم. می‌توانید در کنار این طعم دلربا، دل و جان خود و مهمانان‌تان را نیز سیراب نمایید.

نکات طرز تهیه

هنگام سرو کردن آب دوغ خیار، می‌توانید با گل‌های ریحان و پونه، زیبایی بی‌نظیری به آن ببخشید. اگر دوست داشتید کمی عطر موسیر یا سیر تازه نیز می‌توانید اضافه کنید. فراموش نکنید که زیبایی آب دوغ خیار در همان سادگی و صفایش است، پس بی‌مهابا به اصالت آن پایبند باشید.

پایان کلام

در پایان، آب دوغ خیار علاوه بر آنکه نوشیدنی یا پیش‌غذایی عالی در روزهای گرم تابستان است، باعث می‌شود که ما یاد آئین و سنت‌های دل‌انگیزمان را گرامی بداریم. این خوراکی شاداب و خرم، نمادی از پیوند ما با طبیعت و تنوع زیبایی‌های آن است. پس همواره در کنار لذت بردن از طعم‌های دلنشین، به یاد داشته باشیم که هر لقمه و جرعه‌ای که به دهان می‌بریم، حکایتی از فرهنگ و هویتمان به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا