دسته‌بندی نشده

طرز تهیه مرغ لونگی خوشمزه به روش شمالی

لونگی یکی از غذاهای اصیل و سنتی است که در مناطق شمالی ایران مثل آستارا و تالش ، قفقاز و به خصوص آذربایجان تهیه می‌شود. لونگی معمولاً با مرغ یا ماهی تهیه می‌شود. در این مقاله طرز تهیه مرغ لونگی به سبک شمال ایران را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لونگی

  • مرغ کامل 1 عدد
  • گردوی آسیاب‌شده 200 گرم
  • پیاز 2 عدد بزرگ 
  • رب انار یا رب ازگیل 2 قاشق غذاخوری 
  • ادویه‌جات : نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن زیتون یا نباتی به مقدار لازم
  • سیر 2 حبه 
  • آلو بخارا یا زرشک ( اختیاری)

طرز تهیه مرغ لونگی

  1. مرغ  را به خوبی شسته  و خشک کنید. 
  2. رب انار یا ازگیل را درون ظرف بزرگی ریخته و به ان کمی آب و انواع ادویه اضافه میکنیم و هم میزنیم تا یکدست شوند. سپس مرغ را درون ظرف قرار داده و دورن و بیرون مرغ را با سس آماده شده به خوبی ماساژ میدهیم.
  3. روی مرغ مرینیت شده با رب انار یا ازگیل و ادویه ها را سلفون بکشید و بگذارید حداقل چند ساعت داخل یخچال استراحت کند. بهترین طعم زمانی ایجاد میشود که به مرغ 24 ساعت زمان برای استراحت بدهید.
  4. پیازهای خرد شده را در مقدار کمی روغن زیتون سرخ کنید تا طلایی و کاراملی شوند. پیاز سرخ‌شده طعمی شیرین و خوشمزه به لونگی می‌دهد.
  5. گردوهای آسیاب‌شده را با پیاز سرخ‌شده،  در صورت علاقه آلو بخارا یا زرشک، رب انار و ادویه‌جات (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین) مخلوط کنید. این ترکیب باید طعمی متعادل داشته باشد؛ نه بیش از حد شیرین و نه ترش.  کمی سیر خرد شده نیز به این ترکیب اضافه کنید. این ترکیب برای پر کردن شکم استفاده میشود و باید حالت خمیری داشته باشد.
  6. نیمی از مواد آماده شده را با دست یا قاشق داخل شکم مرغ  قرار دهید. 
  7. برای جلوگیری از بیرون ریختن مواد، شکم مرغ را با نخ آشپزی بدوزید یا با خلال دندان محکم کنید.
  8. درون یک ظرف مناسب کمی روغن ریخته و نیم دیگر از مواد آماده شده را درون ظرف بریزید. مرغ را درون ظرف قرار داده و یک استکام آب به ظرف اضافه کنید.

روش‌های مختلف پخت مرغ لونگی

1پخت مرغ لونگی در فر:

مرغ را در ظرف مناسب فر قرار دهید و با کمی روغن زیتون سطح آن را چرب کنید. فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و ظرف لونگی را به مدت 1.5 تا 2 ساعت در فر بپزید. مرغ  باید کاملاً پخته و سطح آن طلایی شود.

2. پخت مرغ لونگی روی منقل یا باربیکیو: 

مرغ لونگی را می‌توانید روی منقل یا باربیکیو نیز بپزید. برای این کار، مرغ را در فویل پیچیده و به مدت 1.5 تا 2 ساعت روی حرارت ملایم بپزید. پخت روی منقل به لونگی طعم دودی و خوشمزه‌ای می‌بخشد.

3. پخت مرغ لونگی در قابلمه: 

اگر فر یا منقل در دسترس ندارید، می‌توانید لونگی را در قابلمه بپزید. مرغ را در قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید، مقدار کمی آب و روغن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. لونگی را به مدت 1.5 ساعت روی حرارت ملایم بپزید تا گوشت نرم و خوشمزه شود.

روش  سرو مرغ لونگی

لونگی معمولاً با برنج زعفرانی، سبزی‌پلو یا نان سرو می‌شود. می‌توانید روی لونگی را با مقداری گردوی خرد شده و سبزی‌های معطر مانند جعفری یا نعنا تزئین کنید. همچنین، ترکیب لونگی با سالاد شیرازی یا زیتون پرورده عالی میشود.

مشکلات رایج در تهیه مرغ لونگی

  • برای جلوگیری از خشک شدن، حتماً مرغ را به خوبی مرینیت کنید و در زمان مناسب آن را از فر خارج کنید. همچنین، اگر روی حرارت مستقیم می‌پزید، مراقب باشید که حرارت زیاد نباشد.
  • در هنگام پخت لونگی، ممکن است گردوهای داخل آن بسوزد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است لونگی را در دمای ملایم بپزید و زمان پخت را کنترل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا