دسر

طرز تهیه شیرینی دانمارکی به روش قنادی ها 

شیرینی دانمارکی، نوعی شیرینی با بافت لطیف و لایه‌لایه است که به دلیل طعم و عطر خوشایند، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های جهان محسوب می‌شود. این شیرینی که در ایران به دانمارکی یا گل محمدی معروف است یکی از شیرینی‌های محبوب بخصوص برای مراسم‌ها در ایران است. اگر دوست دارید شیرینی دانمارکی جذاب و تازه را خودتان در خانه درست کنید و گرم میل کنید، در این آموزش با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی دانمارکی

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی دانمارکی

  • آب- یک سوم پیمانه
  • شکر- یک سوم پیمانه
  • زعفران دم کرده- یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی

  • آرد سفید – 3 قاشق غذا خوری
  • آب- یک سوم پیمانه
  • شکر- یک سوم پیمانه
  • وانیل – نصف قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

  • آرد – 2.5 پیمانه
  • تخم مرغ – 1 عدد
  • روغن مایع – یک سوم پیمانه
  •  شکر – 3 قاشق غذاخوری
  •  خمیر مایه – 1 قاشق غذاخوری
  • وانیل –  نصف قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده- یک قاشق غذاخوری
  •  مواد تزئینی (کنجد، پسته، یا بادام)

طرز تهیه شربت شیرینی دانمارکی

مخلوط آب و شکر را روی گاز با شعله زیاد قرار میدهیم و هم میزنیم. پس از اینکه آب به جوش آمد شعله را کم کرده و همچنان مخلوط را هم میزنیم تا شکر به غلظت کافی برسد.سپس زعفران را اضافه کرده و شربت را از روی گاز برمیداریم.

طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی

برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی آب و شکر را روی حرارت بالا بگذارید و هم بزنید تا شکر حل شود و آب به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب حرارت را ملایم کنید و آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا گلوله نشود. سپس مخلوط را کمی تفت دهید تا سفت شود و خامی آرد گرفته شود. در نهایت وانیل را اضافه کرده و کرم را از روی حرارت بردارید.

مراحل تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

 فعال‌سازی مخمر

فعال‌سازی مخمر، اولین و مهم‌ترین مرحله در تهیه خمیر است. برای این کار، مخمر خشک را با مقدار کمی شکر و آب گرم (حدود 37 درجه سانتی‌گراد) ترکیب کرده و برای 15 دقیقه صبر می‌کنیم تا مخمر فعال شود و حباب بزند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا اگر مخمر به‌درستی فعال نشود، خمیر به خوبی پف نمی‌کند و شیرینی‌های شما سبک و پف‌دار نخواهند بود.

سپس تخم مرغ، وانیل و شکر را در یک ظرف بزرگ بریزید و با همزن به خوبی هم بزنید. پس از این که مواد کاملا یکدست شد خمیر مایع را با کمی روغن به آن اضافه کنید و دوباره با همزن بزنید.

کم کم آرد را به مخلوط تری که آماده کردید اضافه کنید و با لیسک خوب هم بزنید. خمیر باید نم و لطیف باشد و به دست نچسبد. 

حالا خمیر را در یک ظرف بزرگ بگذارید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید تا استراحت کند. زمان برای استراحت 1 ساعت است و باید ظرف را در یک محیط گرم بگذارید. در این حالت خمیر پف کرده و دو برابر میشود. 

پس از یک ساعت روی سطح تمیز و صافی آرد بپاشید و خمیر را ورز بدهید.

خمیر را با وردنه صاف کنید طوری که قطر آن نیم سانت شود. 

کرم را به صورت طولی روی خمیر بمالید و خمیر را لوله کنید.

خمیر لوله شده را با کارد به اندازه های مساوی برش دهید و در سینی فر بچینید و نیم ساعت به آنها استراحت دهید.

قبل از قرار دادن شیرینی‌ها در فر، سطح آن‌ها را با مخلوط زرده تخم‌مرغ و زعفران رومال می‌کنیم. این کار باعث ایجاد رنگ طلایی و براق روی شیرینی‌ها می‌شود. سپس می‌توان از مواد تزئینی مانند کنجد، پسته یا بادام برای زیباتر کردن شیرینی‌ها استفاده کرد. این تزئینات به شیرینی‌ها بافت و طعم اضافی می‌بخشند.

برای پخت شیرینی دانمارکی، فر باید از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم شود. شیرینی‌ها باید به‌مدت 15 تا 20 دقیقه تا نهایتا 30 دقیقه در فر پخته شوند تا به رنگ طلایی درآیند. تنظیم دمای دقیق فر و زمان پخت، کلید موفقیت در تهیه شیرینی دانمارکی است.

شیرینی‌ها زمانی که سطح آن‌ها طلایی و بافت آن‌ها سفت و سبک شده باشد، پخته شده‌اند. همچنین، بوی عطر خوشایندی که از فر می‌آید، نشانه‌ای دیگر از پخت کامل شیرینی‌هاست. مهم است که شیرینی‌ها را بیش از حد در فر نگذارید تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود.

پس از خارج کردن شیرینی‌ها از فر باید صبر کنید تا کمی خنک شوند. سپس از شربتی که تهیه کردید با قاشق روی آنها بریزید.

طرز تهیه سایر دسرهای محبوب

نتیجه‌گیری

تهیه شیرینی دانمارکی در خانه نه تنها به شما اجازه می‌دهد از کیفیت و تازگی مواد اولیه اطمینان حاصل کنید، بلکه امکان تجربه‌ای خلاقانه و لذت‌بخش در آشپزی را فراهم می‌آورد. این فرآیند به شما این امکان را می‌دهد که با دقت و عشق، شیرینی‌هایی منحصر به فرد و مطابق با سلیقه خود تهیه کنید و از طعم و عطر دلنشین آن‌ها لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا