پیش غذا

طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ، آشی خوش‌طعم و محبوب ایرانی است که طعمی ترش و دل‌چسب دارد و در میان علاقه‌مندان به غذاهای سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. آش دوغ با مواد اولیه‌ای ساده و در دسترس تهیه می‌شود و گزینه مناسبی برای وعده‌هایی است که می‌خواهید چیزی سبک و در عین حال سیرکننده میل کنید. همراه من باشید تا با هم طرز تهیه این آش خوشمزه را مرور کنیم.

مواد اولیه طرز تهیه

  • دوغ – 2 لیتر
  • نخود – 200 گرم
  • سبزی آش – 750 گرم (ترکیبی از جعفری، تره، گشنیز، و شوید)
  • برنج – 1 پیمانه
  • سیر داغ – 1 قاشق غذاخوری
  • نعناع داغ – 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ – 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه – به اندازه کافی

دستور پخت

برای تهیه آش دوغ، ابتدا باید نخودها را خیس کنید. بهتر است نخودها را از شب قبل با آب کافی خیس کرده و چندین بار آب آن‌ها را تعویض کنید تا نفخ آن‌ها به خوبی گرفته شود.

مرحله اول

پس از خیساندن نخودها، آن‌ها را آبکشی کرده و در یک قابلمه بزرگ به همراه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا نرم شوند.

مرحله دوم

در حین پخت نخود، برنج را با کمی نمک و آب به جوش آورده، سپس برنج را به قابلمه نخود اضافه کنید تا هر دو با هم پخته شوند.

مرحله سوم

حالا نوبت اضافه کردن سبزی‌های خرد شده به قابلمه است. این سبزی‌ها را پس از شستن و خرد کردن به مخلوط برنج و نخود اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم

بعد از اینکه سبزی‌ها نیز نرم شدند، کم کم دوغ را به قابلمه اضافه می‌کنیم. دقت داشته باشید که همزمان دوغ و آش را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

تزیین و سرو آش

پس از آماده شدن آش، آن را در ظرف مورد نظر بکشید و با استفاده از سیر داغ، نعناع داغ و پیاز داغ، آش را تزیین کنید. سپس آن را گرم سرو نمایید.

دستور پخت سایر آش های محبوب :
طرز تهیه آش ماست
طرز تهیه آش کشک
طرز تهیه آش شله قلمکار
طرز تهیه آش شلغم
طرز تهیه آش ساده
طرز تهیه آش گندم
طرز تهیه آش گوجه
طرز تهیه آش ماش

نکات طرز تهیه

نکته قابل توجه در مورد تهیه آش دوغ این است که باید مراقب باشید دوغ نبرد. برای جلوگیری از این مسئله، نباید در قابلمه را پس از اضافه کردن دوغ بگذارید. همچنین می‌توانید برای طعم بهتر از دوغ محلی استفاده کنید.

تنوع در طرز تهیه

در شهرهای مختلف بر اساس ذائقه‌ها، ممکن است مواد دیگری نظیر انواع حبوبات یا حتی گوشت به آش دوغ افزوده شود. این انتخاب به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا